Consument start steeds vaker online shop sessie op marketplaces
Consumenten in Nederland en andere grote landen verkiezen steeds vaker marketplaces boven merkwebshops voor hun online aankopen. In Nederland start een derde van de shoppers hun zoektocht op marketplaces, terwijl dit in omliggende landen al 47 procent is. Google wordt minder gebruikt voor oriëntatie en aankopen, wat blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van ChannelEngine. Marktplaatsen bieden gemak, een breed aanbod, prijsvoordelen en de mogelijkheid om prijzen te vergelijken, wat consumenten aantrekt.
Ook social commerce steeds belangrijker
Zes op de tien consumenten geven de voorkeur aan marketplaces. Bol.com is de grootste online marketplace in Nederland. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat consumenten gemiddeld twee tot drie marketplaces bezoeken voor ze een aankoop doen. Social commerce, zoals aankopen via platforms als TikTok en Instagram, wint ook terrein.
Amazon is de populairste marketplace, gevolgd door eBay, Temu, Shein, Walmart en Zalando. Zalando heeft onlangs de overname van About You aangekondigd, gericht op het versterken van hun zakelijke platformactiviteiten.